Bouwbedrijf Kremer en Zonen B.V.

Month: juli 2015

Btw-regeling treft vooral kleine bouwers

By / Nieuws / Reacties uitgeschakeld voor Btw-regeling treft vooral kleine bouwers

Het voorgenomen btw-plan van de Nederlandse overheid zal met name kleinere bouwbedrijven raken.
Dat stelt analist Andre Mulder van Kepler Cheuvreux donderdag in een rapport over de bouwsector.

Het kabinet is van plan om het btw-tarief voor honderden diensten en producten te verhogen. Consumenten betalen daar straks niet 6 procent over, maar 21 procent. De btw-inkomsten zijn volgens het rapport goed voor circa 30 procent van de belastinginkomsten in Nederland.

Kepler Cheuvreux schetst in het rapport het scenario voor gespecialiseerde diensten als schilders, behangers en stukadoors.

Renovatie is goed voor circa 10 procent van de omzet van de bouwsector die vorig jaar goed was voor 54 miljard euro. De omzet met betrekking tot de huizenbouw bedroeg 7,3 miljard euro.

BAM

Mulder verwacht dat de grote beursgenoteerde bouwondernemingen nauwelijks last krijgen van de voorgenomen btw-regeling. ”Bij BAM zal circa 5 procent van de totale omzet door de regeling worden getroffen. Bij Heijmans die meer gespecialiseerd is in de Nederlandse woningmarkt is dit 11 procent”, aldus de analist.

Met het oog op het herstel in de Nederlandse woningmarkt en met name de nieuwbouwsector, zullen deze percentages volgens Mulder wel stijgen in de komende jaren.

Door: AFN

Klachten aardbevingsschade verdriedubbeld

By / Nieuws / Reacties uitgeschakeld voor Klachten aardbevingsschade verdriedubbeld

Het aantal klachten over de afhandeling van aardbevingsschade is vorig jaar bijna verdriedubbeld. Kwamen er in 2013 bij de Onafhankelijke Raadsman Gaswinning 116 meldingen binnen, in 2014 liep dat aantal op tot 315.
De slachtoffers van aardbevingsschade klagen over een slechte communicatie met de NAM, verantwoordelijk voor de gaswinning. Bovendien zijn zij niet te spreken over de voortvarendheid waarmee hun claims worden opgepakt en afgehandeld. Vier op de tien gedupeerden klagen daarover.

Dat stelt de Onafhankelijk Raadsman, Leendert Klaassen, in zijn jaarrapportage, die hij maandag heeft aangeboden aan minister Kamp (Economische Zaken). Volgens hem is er vorig jaar een flink aantal complexe, langlopende zaken ontstaan.

Door de impasse in de afhandeling zijn de verstandhoudingen verstoord. Klaassen is in april 2013 aangesteld om klachten over de schadeafhandeling te beoordelen en desgewenst te bemiddelen.

Psychosociale druk

De klachten zorgen blijkens het rapport in sommige gevallen voor psychosociale druk, stress en gevoelens van onmacht bij de melders. Veelgenoemde ergernissen zijn een onvoldoende empathische bejegening bij het uiten van klachten en het stellen van vragen, en het niet-reageren op e-mails en telefoontjes. Verder is het intrekken van eerder gedane toezeggingen een steen des aanstoots.

Klaassen zegt dat de zakelijke houding van de NAM bij de schadeafhandeling leidt tot ongenoegen. ”De schadeafhandelaars en taxateurs doen hun best, maar ze bekijken de problemen met te weinig gevoel voor de omstandigheden”, constateert Klaassen. ”Dat moet beter en minder technisch.”

Volgens de ombudsman voor schademeldingen worden de gevoelens van de gedupeerden onderschat. ”Die gevoeligheid voor onrecht bij aardbevingsschade is bij de gedupeerden sterk ontwikkeld. Veel mensen zijn door die schade getroffen in hun persoonlijke levenssfeer en hun veiligheidsbeleving”, verduidelijkt Klaassen. ”De goede wil bij de NAM is er, maar het vijandbeeld bij de getroffenen is groot.”

De meeste klachten zijn afkomstig uit Loppersum, gevolgd door Eemsmond en Delfzijl.

Door: ANP